Struktura organizacyjna

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Policji w Oławie

 

 

REGULAMIN

KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI

W OŁAWIE

z dnia 2 stycznia 2010roku

 

Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz. U. Nr 43 z 2007 r., z późn. zm.) ustala się, co następuje:

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

 

Ustala się regulamin Komendy Powiatowej Policji w Oławie, zwany dalej „Komendą” określający:

1) strukturę organizacyjną Komendy,

2) tryb kierowania Komendą,

3) zadania komórek organizacyjnych Komendy,

4) zasady współdziałania jednostek organizacyjnych Policji funkcjonujących na obszarze

powiatu oławskiego.

 

§ 2

 

1. Komenda Powiatowa Policji w Oławie, zwana dalej „Komendą”, jest jednostką organizacyjną Policji, przy pomocy, której Komendant Powiatowy Policji w Oławie realizuje zadania określone w ustawach i aktach wykonawczych wydanych na ich podstawie.


 

2. Siedziba Komendy znajduje się w Oławie przy ulicy Kopernika 1.

 

§ 3

 

1.Zadania Komendy określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.


 

2. Szczegółowy sposób realizacji obowiązków i uprawnień przełożonych oraz podwładnych przy wykonywaniu zadań Komendy określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji i Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu o funkcjonowaniu organizacji hierarchicznej w Policji.

 

§ 4

 

1. W Komendzie używa się następujących pieczęci i stempli:

1) Pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła, ustalony dla godła, a w otoku napis: Komenda Powiatowa Policji w Oławie, woj. dolnośląskie.

2) Stempli nagłówkowych o treści:

 

Godło

Komenda Powiatowa Policji

w Oławie

woj. dolnośląskie


 

2. Innych pieczęci i stempli według zasad określonych w odrębnych przepisach.

 

§ 5

 

1. Komendant Powiatowy Policji zwany dalej „Komendantem Powiatowym Policji” wykonuje na obszarze powiatu oławskiego zadania Policji w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustaw.


 

1. Komendant Powiatowy Policji podlega:


 

1) Komendantowi Wojewódzkiemu Policji we Wrocławiu w zakresie wynikającym z ustawowych funkcji przełożonego wszystkich policjantów województwa dolnośląskiego oraz organu administracji rządowej, właściwego w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego.

2) Staroście Oławskiemu w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego na zasadach określonych w ustawach z wyjątkiem:

a) spraw dotyczących wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń,

b) wydawania indywidualnych aktów administracyjnych, jeżeli ustawy tak stanowią.

 

§ 6

 

1.Policjanci są zobowiązani do noszenia przepisowego umundurowania wyposażenia w czasie pełnienia służby. Obowiązek ten nie ma zastosowania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach.

2.Rozkład czasu służby policjantów określają odrębne przepisy.

3.Służba i praca w Komendzie w dniach od poniedziałku do piątku rozpoczyna się o godz. 7.45 i kończy o godz. 15.45. Powyższe nie dotyczy służby lub pracy wykonywanej w systemie zmianowym oraz przemiennym.

4.Policjanci i pracownicy są zobowiązani w dniach służby i pracy do potwierdzania, w przeznaczonych do tego celu ewidencjach, jej rozpoczęcie oraz każdorazowo opuszczenie miejsca jej pełnienia lub wykonywania z przyczyn osobistych, za zgodą bezpośredniego przełożonego.

 

§ 7

 

Komendant Powiatowy Policji w Oławie przyjmuje skargi i wnioski od obywateli w każdy poniedziałek w godzinach od 15.45 do 17.00, a w inne dni tygodnia w godzinach urzędowania.

 

 

ROZDZIAŁ II

STRUKTURA ORGANIZACYJNA

§ 8

 

Ustala się następującą strukturę organizacyjną Komendy:


 

1. Kierownictwo:


 

1) Komendant Powiatowy Policji, nadzorujący służbę kryminalną i wspomagającą

2) I Zastępca komendanta powiatowego Policji nadzorujący służbę prewencyjną w jednostkach organizacyjnych Policji powiatu oławskiego,


 

1. Komórki organizacyjne:

1) Wydział Kryminalny;

2) Wydział Dochodzeniowo-Śledczy;

3) Wydział Prewencji;

4) Ogniwo Ruchu Drogowego;

5) Jednoosobowe stanowisko do spraw Prasowo-Informacyjnych;

6) Jednoosobowe stanowisko do spraw Kadr i Szkolenia;

7) Zespół Informatyki;

8) Zespół Wspomagający;

9) Jednoosobowe stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych i Kancelaria Tajna;

10) Rewir Dzielnicowych.


 

1. W komendzie utworzone są stanowiska pracownicze nieobjęte mnożnikowym systemem wynagradzania, na których zatrudnieni są pracownicy Policji realizujący zadania w zakresie logistycznym, a mianowicie:


 

1) finansowym,

2) administracyjno-gospodarczym,

3) informatycznym.

 

§ 9

 

W strukturze organizacyjnej Komendy pozostaje Komisariat Policji w Jelczu-Laskowicach, który posiada odrębny regulamin organizacyjny.

 

 

ROZDZIAŁ III

TRYB KIEROWANIA W KOMENDZIE

 

§ 10

 

1. Komendą kieruje Komendant Powiatowy Policji przy pomocy I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji, Naczelników Wydziałów, kierowników komórek organizacyjnych Komendy oraz bezpośrednio podległych mu policjantów i pracowników.


 

2. Komendant określa karty opisu stanowisk pracy, I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji oraz bezpośrednio podległych mu policjantów i pracowników.


 

3. Karty opisu stanowisk pracy sporządza się w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.


 

4. Opisy stanowisk pracy osób zatrudnionych na podstawie przepisów o służbie cywilnej sporządza się na podstawie tych przepisów.


 

4. W razie nieobecności w siedzibie urzędu lub w służbie Komendanta Powiatowego Policji, zastępuje go I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.


 

5. Zakres zastępstwa, o którym mowa w § 9 ust. 5 obejmuje wykonanie zadań Komendanta Powiatowego Policji, chyba, że Komendant Powiatowy Policji postanowi inaczej.


 

6. Komendant Powiatowy Policji może upoważnić poszczególnych policjantów lub pracowników do wydawania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.


 

7. Komendant Powiatowy Policji może powoływać o charakterze stałym lub doraźnym zespoły lub komisje, jak też osoby do realizacji funkcji konsultacyjnych, doradczych i opiniodawczych.

 

§ 11

 

Komendant Powiatowy Policji kieruje Komendą i reprezentuje ją w kontaktach z władzami administracji państwowej i samorządowej oraz innymi jednostkami organizacyjnymi, znajdującymi się w rejonie służbowym oraz sprawuje nadzór nad następującymi komórkami organizacyjnymi, o których mowa w § 8 ust. 2, pkt. 1,2,5,6,7,8,9.

 

 

§ 12


 

1. I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Oławie sprawuje nadzór nad komórkami organizacjami, o których mowa w § 8 ust.2 pkt. 3 i 4,10.

 

§ 13

 

1.Komórką organizacyjną Komendy kieruje jej kierownik przy pomocy swojego zastępcy, kierowników podległych komórek organizacyjnych oraz bezpośrednio podległych policjantów i pracowników.


 

2.Kierownik komórki organizacyjnej Komendy zwany dalej “kierownikiem”, realizuje zadania oraz reprezentuje Komendanta Powiatowego Policji w kontaktach z podmiotami poza policyjnymi, w zakresie przypisanej właściwości rzeczowej wynikającej z zadań Komendanta Powiatowego Policji.


 

3.Kierownik określa Karty opisu stanowiska pracy dla podległych policjantów i pracowników Policji.


 

4.Kierownik określa zakres szczegółowych zadań podległych komórek organizacyjnych.


 

5.Zapis § 10 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.


 

6.Kierownik jest obowiązany do niezwłocznej aktualizacji zakresu szczegółowych zadań podległej komórki organizacyjnej Komendy.


 

7.Kierownika zastępuje w czasie jego nieobecności zastępca wskazany kierownik komórki organizacyjnej albo policjant wskazany przez tego kierownika.


 

8. Zastępowanie kierownika każdej komórki organizacyjnej obejmuje wykonywanie zadań, o których mowa w regulaminie chyba, że kierownik określi inny zakres zastępowania.


 

9.Kierownik może powołać stałe lub doraźne nieetatowe zespoły i wyznaczyć policjantów lub pracowników odpowiedzialnych za koordynację pracy tych zespołów.


 

10.Kierownik może zlecić podległym kierownikom komórek organizacyjnych lub policjantom albo pracownikom wykonywanie czynności innych niż ustalone w karcie opisu stanowiska pracy.


 

11.Kierownik obowiązany jest stwarzać warunki do sprawnej realizacji zadań służbowych, kształcenia i doskonalenia zawodowego oraz kształcenia właściwych postaw etycznych.

 

ROZDZIAŁ IV

ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH KOMENDY

 

§ 14

ZADANIA

WYDZIAŁU KRYMINALNEGO

 

Do zadań Wydziału Kryminalnego należy:

1) koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych komórek służby kryminalnej jednostek Policji w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości kryminalnej oraz wykrywania i ścigania sprawców przestępstw;


 

2) prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w sprawach o przestępstwa najgroźniejsze dokonywane na terenie powiatu, łącznie z udziałem w czynnościach na miejscu zdarzenia;

 

3) wytyczanie kierunków, form i metod skutecznego rozpoznawania, zapobiegania, ujawniania przestępstw oraz ich sprawców, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mechanizmów przestępstw;


 

4) przekazywanie wytycznych, opracowań dot. nowych form przestępczości kryminalnej otrzymanych z Biura Kryminalnego KGP oraz Wydziału Kryminalnego KWP we Wrocławiu;


 

5)organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w porozumieniu z rzecznikiem prasowym Komendanta Wojewódzkiego Policji;


 

6) zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o zdarzeniach kryminalnych i ich sprawców;


 

7) stała współpraca z innymi Wydziałami i komórkami funkcjonującymi w strukturach Komendy Powiatowej Policji w Oławie;


 

8) koordynowanie działań i systematyczna współpraca z organami, instytucjami pozapolicyjnymi, których zakres działań obejmuje ochronę stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego;


 

9) podnoszenie kwalifikacji policjantów i pracowników komórek służby kryminalnej Komendy oraz jednostek Policji, poprzez organizowanie doskonalenia zawodowego w zakresie obowiązującego stanu prawnego;


 

10) opracowywanie analiz struktury, dynamiki i geografii przestępczości w celu dokonywania ocen skuteczności podejmowanych działań zapobiegawczych i wykrywczych oraz zwiększenie efektywności zwalczanie przestępstw kryminalnych;


 

11) prowadzenie szeroko rozumianych czynności operacyjnych na terenie powiatu w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępczości kryminalnej w tym szczególnie przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko mieniu oraz przestępczości narkotykowej;


 

12) pozyskiwanie i prowadzenie osobowych źródeł informacji, właściwe ich rozmieszczenie i wykorzystanie;


 

13) rozpoznanie środowisk i osób podejrzanych o popełnienie przestępstw kryminalnych i gospodarczych;


 

14) rozpoznanie wszelkich zjawisk zachodzących w gospodarce w celu przeciwdziałania wszelkim patologiom;


 

15) rozpoznawanie i zwalczanie przestępczości związanej z procesem prywatyzacji, niegospodarności, łapownictwa, obrotem towarem za granicą, przestępczości podatkowej, darowizny i innej godzącej w interes Skarbu Państwa;


 

16) prowadzenie form i metod zgodnie z Zarządzeniem nr Pf-634 KGP z dnia 30.06.2006r. w sprawie metod i form wykonywania przez Policję czynności operacyjno-rozpoznawczych;


 

17) organizowanie i nadzorowanie czynności poszukiwawczych za osobami ukrywającymi się przed organami ścigania i wymiarem sprawiedliwości, zaginionymi oraz identyfikacja nn zwłok;


 

18) dokonywanie kompleksowych badań określonych problemów i oceny pracy pionu;


 

19) organizacja współdziałania między pionami dochodzeniowo-śledczym z pionem kryminalnym, a także z podmiotami zewnętrznymi w celu przeprowadzenia wspólnych działań kontrolnych, a w szczególności z:


 

a) Urzędem Kontroli Skarbowej oraz Urzędami Skarbowymi w celu ustalenia sytuacji finansowej podmiotów gospodarczych oraz dokonywania kontroli przez te urzędy,

b) Oddziałem Celnym w zakresie zwalczania nielegalnego obrotu,

c) Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w zakresie rozpoznawania uszczupleń należności Skarbu Państwa poprzez nierzetelne naliczanie należności, inspirowanie kontroli ZUS w tym zakresie,

d) Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie ujawniania osób wyłudzających zasiłki dla Bezrobotnych,

e) Strażą Graniczną w zakresie zwalczania przestępczości narkotykowej, nielegalnego wywozu lub wwozu przedmiotów, ujawniania osób poszukiwanych, sprawdzania legalności pobytu cudzoziemców na terenie RP.


 

20) podejmowanie działań operacyjno-rozpoznawczych, mających na celu ujawnienie źródeł i zapobiegania przestępczości gospodarczej;


 

21) rozpoznanie środowiska pseudokibiców metodami pracy operacyjno-rozpoznawczej;


 

22) rozpoznanie środowisk o charakterze ekstremistycznym i terrorystycznym oraz działań skierowanych przeciwko tym zjawiskom.


 

§ 15

ZADANIA

WYDZIAŁU DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZEGO

 

 

Do zadań Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego należy:


 

1) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa kryminalne i gospodarcze, sprawne współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, jednostkami Policji, organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacyjnymi i instytucjami pozarządowymi;


 

2)prowadzenie czynności procesowych na miejscach przestępstw, w tym udział w oględzinach śledczych miejsc przestępstw w celu wykrycia ich sprawców;


 

3)prowadzenie bieżącej i poprawnej rejestracji statystycznej oraz procesowej w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych;


 

4)zlecanie wykonania ekspertyz kryminalistycznych w sprawach przestępstw o przestępstwa zaistniałe na terenie powiatu oławskiego;


 

5)prowadzenie nadzoru merytorycznego nad pracą procesową z zachowaniem ekonomiki procesowej;


 

6)realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń oraz przeprowadzanie badań kryminalistycznych śladów i dowodów we współdziałaniu w tym zakresie z innymi jednostkami Policji organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacjami i instytucjami pozarządowymi;


 


 

7)wykonywanie czynności w niezbędnym zakresie ( art. 308 § 1 k.p.k.) na miejscu zdarzeń przez grupy operacyjno-procesowe;


 

8)prowadzenie postępowań sprawdzających w trybie art. 307 k.p.k., wykonywanie czynności w ramach pomocy prawnej na rzecz innych jednostek Policji, sądów, prokuratur i instytucji;


 

9)organizowanie współdziałania w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami wymiaru sprawiedliwości i innymi instytucjami;


 


 

10)nadzór nad gospodarką dowodami rzeczowymi zabezpieczonymi w postępowaniach przygotowawczych, w tym zabezpieczonych pojazdów samochodowych;


 

11)współuczestniczenie w opracowaniu wersji śledczych w oparciu o wyniki uzyskane w toku badania miejsca zdarzenia;


 

12)uczestniczenie w innych czynnościach o charakterze procesowym lub operacyjnym np. przeszukaniach, ekspertyzach, wizjach, sekcjach zwłok;


 

13)podnoszenie kwalifikacji policjantów służby dochodzeniowo-śledczej poprzez organizowanie szkoleń w zakresie obowiązującego stanu prawnego oraz pod kątem sprawności działania, jakości wykonywanych czynności procesowych i doraźnych potrzeb, w oparciu o system szkolenia opracowany w Wydziale Dochodzeniowo-Śledczym Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, jak również policjantów pionu dochodzeniowo-śledczego na szkolenia specjalistyczne w szkołach Policji, zgodnie z potrzebami;


 

14)prowadzenie szkoleń z zakresu techniki kryminalistycznej oraz inicjowanie, popularyzowanie i upowszechnianie wiedzy kryminalistycznej;


 

15)realizacja zadań wynikających z planów operacyjnych przyjętej Strategii Rozwoju Policji;


 

16)sprawowanie nadzoru nad pracą techników kryminalistyki pod względem rzetelności i jakości wykonywanych czynności, analiza efektywności pracy oraz wdrażanie optymalnych rozwiązań merytorycznych i organizacyjnych;


 

17)wykonywanie zadań zleconych prze Komendanta Wojewódzkiego Policji, Komendanta Powiatowego Policji i inne uprawnione organy, a także wynikających ze współpracy z innymi komórkami Komendy.


 

W Wydziale Dochodzeniowo-Śledczym funkcjonuje nieetatowa służba podległa i nadzorowana przez Komendanta Powiatowego Policji, wykonująca zadania w zakresie ochrony przeciwpożarowej.


 

Zadania w zakresie służby bhp realizowane są przez osobę wyznaczoną spośród policjantów lub pracowników Policji.


 

Do zadań należy:


 

1) zadania w zakresie służby ochrony ppoż. realizowane są przez inspektora ds. ochrony przeciwpożarowej, wyznaczonego spośród policjantów lub pracowników Policji;


 

Do zadań służby ochrony przeciwpożarowej należy:

- stałe czuwanie nad przestrzeganiem ogólnych i szczegółowych przepisów p- poż., oraz nad stosowaniem przewidzianych w tych przepisach środków zapobiegających pożarom;

- opracowanie instrukcji i regulaminów wewnętrznych dotyczących bezpieczeństwa przeciwpożarowego;


 

- dokonywanie kontroli, przeglądów oraz analizy stanu p-poż., przedkładanie ustalonych wniosków Komendantowi Powiatowemu Policji;

§ 16

ZADANIA

WYDZIAŁU PREWENCJI

 

 

Do zadań Wydziału Prewencji należy:

1.W zakresie organizacji służby prewencyjnej:

1)analizowanie stanu bezpieczeństwa na terenie powiatu oławskiego, diagnozowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk i proponowanie rozwiązań;


 

2)koordynowanie zadań związanych z ochroną bezpieczeństwa ludzi oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego;


 

3)koordynowanie i nadzór w zakresie organizacji pełnienia służby oraz osiąganych efektów przez policjantów służby dyżurnej, obchodowej oraz patrolowo-obchodowej;


 

4)nadzór nad wykonawstwem zadań w zakresie organizacji i pełnienia służby w konwojach;


 

5)nadzór w zakresie pełnienia służby, przestrzegania procedur i warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;


 

6)koordynacja współpracy ze strażami gminnymi (miejskimi) innymi strażami działającymi na podstawie ustaw szczególnych oraz specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochrony;


 

7)prowadzenie spraw mobilizacyjno-obronnych;


 

8)organizacja systemu alarmowania;


 

9)stały monitoring i analizowanie zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie wykonania zadań Policji związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego w trakcie imprez, uroczystości, zgromadzeń oraz protestów społecznych, a także przywracanie zakłóconego porządku publicznego;


 

10)planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia i bezpieczeństwa i porządku publicznego w czasie katastrof naturalnych, awarii technicznych oraz w warunkach konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych w państwie we współdziałaniu w tym zakresie z innymi podmiotami systemu obronnego państwa;


 

11)organizowanie funkcjonowania, prowadzenie szkoleń oraz przygotowanie do realizacji zadań w sytuacjach kryzysowych Nieetatowych Oddziałów Prewencji Policji;


 

12)organizowanie współdziałania z właściwymi strukturami sztabowymi zespolonych służb, inspekcji i straży na poziomie powiatowym;


 

13)prowadzenie doskonalenia zawodowego policjantów służby prewencyjnej;


 

14)prowadzenie procedury wydalenia wobec cudzoziemców naruszających obowiązujące przepisy prawne;

W Wydziale funkcjonuje Nieetatowa Grupa Rozpoznania Minerskiego wykonująca zadania w zakresie:


 

a) wykrywania materiałów wybuchowych i broni palnej w miejscach lub obiektach, w których zgłoszono podłożenie materiałów wybuchowych,


 

b) zabezpieczenia ujawnionych materiałów wybuchowych,


 

c) zabezpieczenie terenu lub obiektów, gdzie zgłoszono lub ujawniono podłożenie materiałów wybuchowych.


 

Policjanci zostają członkami grup za ich zgodą i po odpowiednim do zakresu wykonywania zadań przeszkoleniu.


 

2. W zakresie służby patrolowo-interwencyjnej:


 

1) przeciwdziałanie popełnianiu przestępstw i wykroczeń w toku pełnionej służby

patrolowej, w przypadku ujawnienia przestępstw i wykroczeń podejmowanie działań zmierzających do ujęcia ich sprawców;


 

2)podejmowanie i realizacja interwencji;

 

3)wykonywanie konwojów i doprowadzeń osób;


 

4)organizacja i pełnienie służby przez przewodnika psa służbowego;


 


 

3. W zakresie pełnienia służby dyżurnej oraz w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych:


 

1)gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o bieżących wydarzeniach na terenie powiatu oławskiego oraz zapewnienie sprawnego działania w razie uzyskania informacji o wydarzeniach;


 

2)współdziałanie z dyżurnymi innych jednostek Policji oraz utrzymywanie stałego kontaktu z poza policyjnymi służbami dyżurnymi szczebla powiatowego;


 

3)realizowanie procedur alarmowania oraz kierowania do działania w trybie alarmowym dostępnych sił i środków;


 

4)organizowanie i koordynowanie działań w związku zaistnieniem poważnych wydarzeń oraz prowadzeniem akcji operacji policyjnych;


 

5)bieżący nadzór nad realizowanymi w jednostce służbami patrolowymi, obchodowymi i konwojowymi;


 

6)organizacja przyjęć interesantów;


 

7)zapewnienia zgodnego z obowiązującymi przepisami i bezpiecznego pobytu zatrzymanych w pomieszczeniach dla zatrzymanych;


 

8)nadzór nad realizacją środka zapobiegawczego w postaci dozoru policyjnego.


 

4. W zakresie Prewencji Kryminalnej:


 

1) realizacja we współdziałaniu z komórkami organizacyjnymi Komendy i innymi jednostkami Policji oraz organami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych osobom zamieszkałym na terenie powiatu oławskiego oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie lokalnym;


 

2) rozpoznawanie zagrożeń dla bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego, w tym również zjawisk patologicznych (alkoholizm, narkomania, przestępczość);


 

3) analizowanie zjawisk przestępczości i patologii społecznej;


 

4) prowadzenie rozpoznania w zakresie demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich;

 

5) realizacja, we współdziałaniu z sądem rodzinnym postępowań w sprawach o czyny karalne popełnione przez nieletnich;


 

6) analizowanie zjawisk przestępczości i demoralizacja nieletnich oraz przedstawianie wniosków kierownictwu Komendy;


 

7) wykonywanie czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty”;


 

8) utrzymywanie kontaktów służbowych z osobami, które z racji wykonywanego zawodu pełnionej funkcji oraz w związku z działalnością społeczną mogą mieć wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego;


 

9) udzielanie pomocy lub asysty przedstawicielom organów egzekucyjnych i innym uprawnionym osobom, na podstawie odrębnych przepisów prawa.


 

5. W zakresie realizacji spraw o wykroczenia:


 

1) organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie w tym zakresie z funkcjonującymi na terenie powiatu oławskiego organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi;


 

2) realizacja postępowań w sprawach o wykroczenia oraz prowadzenie rejestru spraw o wykroczenia;


 

3) wykonywanie funkcji oskarżyciela publicznego w imieniu Policji;


 

4) nadzór nad prawidłowością postępowania mandatowego;


 

5) prowadzenie analiz problematyki wykroczeń oraz sporządzanie okresowych zestawień i sprawozdań w tym zakresie;


 

6) całościowa analiza problematyki wykroczeń i przedkładanie wniosków Kierownictwu Komendy,


 

7) organizowanie i wykonywanie czynności w sprawach poszukiwawczych dotyczących sprawców wykroczeń.

§17

 

ZADANIA

OGNIWA RUCHU DROGOWEGO

 

Do zadań Ogniwa Ruchu Drogowego należy:


 

1. analizowanie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie powiatu oławskiego oraz ocena efektywności działań podejmowanych na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym;


 

2.opracowywanie oraz monitorowanie wdrażania kompleksowych programów poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym;


 

3. wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu drogowym na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem i jego kontrolowanie;

 

4. zapobieganie wykroczeniom i przestępstwom oraz ujawnianie i ściganie wykroczeń i przestępstw w ruchu drogowym;


 

5. opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny oraz opracowywanie koncepcji, planów i koordynowanie działań związanych z zabezpieczeniem tego rodzaju wykorzystania dróg;


 

6. inicjowanie działań upowszechniających znajomość przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży;


 

7. prowadzenie pilotażu transportów ponadnormatywnych oraz pojazdów objętych szczególną ochroną.


 


 

 

§18

 

ZADANIA

JEDNOOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW

PRASOWO - INFORMACYJNYCH

 

Do zadań na stanowisku należy:


 

  1. współpraca z mediami w zakresie realizowania polityki informacyjnej Komendanta Powiatowego Policji oraz kształtowanie i prezentowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie poprzez:


 

a)przedstawianie środkom masowego przekazu przykładów współpracy Policji ze społeczeństwem przyczyniających się do zwalczania i ograniczania zjawisk kryminogennych,


 

b)prezentowanie osiągnięć Komendy w zakresie wykrywania i ścigania sprawców przestępstw, mogących stanowić przedmiot zainteresowania społecznego,


 

c)promowanie inicjatyw i przedsięwzięć służących zwalczaniu przestępczości oraz poprawie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego,


 

d)analizowanie materiałów dotyczących funkcjonowania Policji zamieszczanych w mediach, reagowanie oraz zapobieganie nieuzasadnionej krytyce, zgodnie z zasadami prawa prasowego,


 

e)prowadzenie przedsięwzięć zmierzających do popularyzowania wiedzy o skutecznych metodach i środkach zapobiegania przestępczości,


 

f)koordynowanie działań komendy w ramach procedury „Niebieska karta” oraz w programie pomocy ofiarom przestępstw – nadzorowanie w tym zakresie czynności wykonywanych przez inne komórki,


 

g)prowadzenie postępowań dyscyplinarnych i wyjaśniających oraz koordynacja postępowań prowadzonych w innych komórkach organizacyjnych w jednostce,


 

h)realizowanie zadań w zakresie polityki informacyjnej Komendanta Powiatowego Policji,


 

i)kształtowanie i prezentowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie,


 

j)analiza materiałów dotyczących funkcjonowania Policji, zamieszczanych w masmediach oraz analiza badań opinii publicznej dotyczących pracy Policji, reagowanie oraz zapobieganie nieuzasadnionej krytyce zgodnie z zasadami praca prasowego,


 

k) kreowanie i propagowanie systemu zarządzania jakością w Komendzie i Komisariacie Policji w Jelczu-Laskowicach,

 

l) współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy i KP w Jelczu-Laskowicach w zakresie promowania przedsięwzięć organizacyjnych związanych z nowym systemem zarządzania,


 

m) przygotowywanie i przeprowadzanie badań ankietowych na wybrane tematy dotyczące wdrażanego modelu zarządzania jakością oraz analiza uzyskanych rezultatów i opracowanie wniosków.


 

§ 19

ZADANIA

JEDNOOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW KADR I SZKOLENIA

 

Do zadań stanowiska należy:

1)organizowanie i prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych kandydatów do pracy w Policji;


 

2)wykonywanie zadań w zakresie spraw osobowych policjantów i pracowników Policji oraz ich doskonalenia zawodowego;


 

3)realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych i regulaminów Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji, w tym prowadzenie i dokonywanie zmian w etatach;


 

4)rozpoznawanie potrzeb w zakresie kursów i szkoleń prowadzonych przez jednostki szkoleniowe Policji oraz liczby policjantów przewidzianych do skierowania na egzaminy oficerskie;


 

5)sporządzanie rocznego planu zajęć w ramach doskonalenia zawodowego, budowanie programów doskonalenia zawodowego oraz koordynowanie doskonalenia zawodowego w Komendzie;


 

6)przygotowanie sprawozdania za rok poprzedni o zorganizowanych i przeprowadzonych w powiecie szkoleniach w ramach doskonalenia zawodowego;


 

7)koordynowanie działalności związanej ze sprawnością fizyczną policjantów Komendy;


 

8)prowadzenie ewidencji, statystyki i sprawozdawczości w zakresie spraw kadrowych;


 

9)opracowywanie wniosków oraz projektów decyzji administracyjnych w sprawach osobowych Komendanta Powiatowego Policji;


 

10)przeprowadzanie czynności z zakresu postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów do służby w Policji w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie postępowania kwalifikacyjnego do służby w Policji.

 

 

§ 20

ZADANIA

ZESPOŁU INFORMATYKI

 

Do zadań Zespołu Informatyki należy:


 

1)eksploatowanie i techniczne utrzymanie policyjnego systemu łączności i informatyki w Komendzie we współpracy z właściwą komórką Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;


 

2)prowadzenie we współdziałaniu z odpowiednią komórką Komendy Wojewódzkiej Policji problematyki analizy kryminalnej;


 

3)opracowywanie analiz operacyjnych wspomagających proces wykrywczy przy zastosowaniu specjalistycznych metod i narzędzi analitycznych;


 

4)tworzenie i wykorzystywanie policyjnych i pozapolicyjnych komputerowych baz danych do celów analitycznych;


 

5)opracowywanie prognoz wzrostu i kształtowania się przestępczości kryminalnej;


 

6)prowadzenie odpowiedniej do zakresu wykonywanych zadań ewidencji i sprawozdawczości;


 

7)weryfikacja i prowadzenie kartoteki policyjnych dokumentów rejestracyjnych.

 

 

 

§ 21

ZADANIA

ZESPOŁU WSPOMAGAJĄCEGO

 

Do zadań Zespołu Wspomagającego należy:

1)wykonywanie zadań z zakresu gospodarki finansowej w ramach określonych przez dysponenta środków budżetu państwa;


 

2)sporządzanie list dodatkowych należności (dojazdy do pracy, OC pojazdów, brak lokalu mieszkalnego);


 

3)prowadzenie obsługi kasowej jednostki;


 

4)prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości w zakresie środków otrzymanych z Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w formie akredytywy;


 

5)kontrola pod względem formalno-rachunkowym i merytorycznym faktur za usługi, dostawy i zakupy i przekazywanie ich do Wydziału Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;


 

6)współpraca i współdziałanie w zakresie szeroko rozumianej problematyki finansowej z Głównym Księgowym Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;


 

7)przygotowywanie przepisów i decyzji administracyjnych w sprawach należących do właściwości Zespołu;


 

8)dokonywanie okresowych analiz realizacji budżetu Komendy w zakresie zleconym przez Komendę Wojewódzką Policji we Wrocławiu;


 

9)prowadzenie gospodarki nieruchomościami oraz zapewnienie niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego;


 

10)prowadzenie bieżącej eksploatacji, konserwacji i remontów obiektów, środków transportu, wyposażenia technicznego, biurowego, mundurowego, żywnościowego, kwaterunkowego, informatycznego i łącznościowego oraz uzbrojenia a także realizowanie zadań w zakresie spraw socjalnych;


 

11)przygotowywanie danych planistycznych w zakresie potrzeb rzeczowo-finansowych dotyczących zaopatrzenia logistycznego oraz gospodarki inwestycyjno-remontowej obiektów Komendy;


 

12)prowadzenie obowiązującej ewidencji składników majątkowych;


 

13)prowadzenie gospodarki magazynowej w ramach funkcjonowania Komendy;


 

14)planowanie i realizacja zadań mobilizacyjno-obronnych i zabezpieczenie kwatermistrzowskie wszelkich operacji porządkowo-obronnych Komendy;


 

15)organizowanie przeglądów stanu utrzymania sprzętu transportowego oraz prowadzenie gospodarki materiałami pędnymi i smarami;


 

16)prowadzenie ewidencji i nadzorowanie wydawania upoważnień na prowadzenie sprzętu transportowego;


 

17)prowadzenie działań związanych z ochroną przeciwpożarową obiektów Komendy;


 

18)koordynacja i prowadzenie inwentaryzacji rzeczowych składników majątku;


 

19)prowadzenie postępowań w sprawach szkód powstałych w mieniu resortu spraw wewnętrznych;


 

20)wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz medycyny pracy;


 

21)gromadzenie, opracowywanie i zabezpieczanie zasobów archiwalnych Komendy;


 

22)współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy oraz innych jednostek organizacyjnych a także jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi organizacjami i instytucjami rządowymi i pozarządowymi w zakresie wykonawstwa zadań lub udzielonego przez Komendanta Powiatowego Policji w Oławie upoważnienia;


 

23)stałe czuwanie nad przestrzeganiem ogólnych i szczegółowych przepisów bhp oraz nad stosowaniem przewidzianych w tych przepisach środków zapobiegających wypadkom przy pracy (chorobom zawodowym);


 

24)dokonywanie kontroli oraz analizy stanu bhp i przyczyn powodujących wypadki, przedkładanie ustalonych spostrzeżeń i wniosków Komendantowi Powiatowemu Policji;


 

25)prowadzenie rejestru i sprawozdawczości w zakresie wypadków oraz prowadzenie postępowań powypadkowych według obowiązujących przepisów.

 

 

§ 22

ZADANIA

JEDNOOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH I KANCELARIA TAJNA

 

Kancelarią kieruje kierownik kancelarii, który podlega pełnomocnikowi ochrony.


 

1. Do zadań należy:

1)przyjmowanie, ewidencjonowanie, przekazywanie i wysyłanie dokumentów niejawnych;


 

2)przechowywanie dokumentów posiadających różne klauzule w sposób zapewniający ich fizyczne od siebie oddzielenie z tym, że dopuszczalne jest przechowywanie dokumentów o różnych klauzulach tajności w jednym zbiorze w przypadku ich merytorycznego związku;


 

3)prowadzenie dokumentacji ewidencyjnej:


 

a)rejestru teczek dokumentów niejawnych, dzienników i książek ewidencyjnych,

b)dzienników korespondencji dla dokumentów oznaczonych wszystkimi klauzulami tajności,

c)karty zapoznania się z dokumentami oznaczonymi klauzulami „ściśle tajne” i „tajne”,

d)dziennika podawczego dokumentów,

e)dziennika ewidencji wykonanych dokumentów,

f)wykazy przesyłek nadanych i wydanych.


 

4)prowadzenie i aktualizowanie ewidencji obowiązujących aktów prawnych zawierających informacje niejawne;


 

5)zwracanie wykonawcom merytorycznym dokumentów przeznaczonych do wysłania, celem ich uzupełnienia w przypadku, gdy nie spełniają określonych wymogów;


 

6)kompletowanie dokumentów oraz przygotowywanie akt do przekazania do archiwum lub brakowania;


 

7)wykonywanie wszelkich czynności związanych z udostępnianiem dokumentów niejawnych dla potrzeb sądów i prokuratur;


 

8)sporządzanie spisów akt dokumentacji przekazanej do archiwum i protokołów brakowania dokumentacji;


 

9)sporządzanie wykazów dokumentów pobranych przez policjantów lub pracowników w celu rozliczenia dokumentów z dziennika korespondencji;


 

10)sporządzanie kopii przepisów niejawnych i ich ewidencjonowanie, dystrybucja przepisów zgodnie z dyspozycją lub rozdzielnikiem,


 

11)wykonywanie wszystkich czynności związanych z ekspedycją poczty wychodzącej,


 

12)informowanie kierownika jednostki o wszelkich nieprawidłowościach i zagrożeniach ujawnienia, utraty lub zgubienia dokumentów zawierających informacje niejawne, wynikających z nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez wykonawców;


 

13)branie czynnego udziału w komisjach przekazowych komórek organizacyjnych;


 

14)przestrzeganie zasad ochrony przeciwpożarowej i bhp na swoim stanowisku;


 

15)przestrzeganie zasad zachowania tajemnicy państwowej i służbowej wynikających z Ustawy z dnia 22 stycznia 1999 roku o ochronie informacji niejawnych.


 

2. Do obowiązków pełnomocnika ochrony należy:


 

1) przyjmowanie ankiet bezpieczeństwa osobowego od kandydatów ubiegających się o dostęp do tajemnicy państwowej i służbowej wraz z wnioskami przełożonego;

2) sprawdzenie prawidłowości opracowania ankiety według wymogów wynikających z Ustawy z dnia 22 stycznia 1999 roku o ochronie informacji niejawnych;

3) rejestrowanie postępowań sprawdzających w Rejestrze Akt Postępowań Sprawdzających;

4) poddanie procedurze sprawdzającej osób wyszczególnionych w ankiecie z wykorzystaniem danych zawartych w zbiorach:

a) PESEL;

b) Wydziału II Biura Ewidencji i Archiwum ABW;

c) Krajowego Rejestru Karnego Ministerstwa Sprawiedliwości;

d) KSIP;

e) Biura Informacji i Statystyki Centralnego Zarządu Służby Więziennej.

5) uzyskanie wywiadu środowiskowego o kandydacie ubiegającym się o pracę w Policji oraz zajmujących stanowiska służbowe, z którymi wiąże się dostęp do dokumentów stanowiących tajemnicę państwową o klauzuli „ściśle tajne”;

6) uzyskanie potwierdzenia danych osobowych kandydata od trzech osób polecających w postępowaniu specjalnym;

7) usystematyzowanie materiałów postępowań sprawdzających zgodnie z wytycznymi Biura ds. Ochrony Informacji Niejawnych i Inspekcji KGP w Warszawie;

8) przeprowadzenie analiz materiałów zebranych w postępowaniach sprawdzających i opracowanie notatki służbowej uzasadniającej wydanie poświadczenia lub odmowy wydania poświadczenia bezpieczeństwa;

9) przestrzeganie ustawowych terminów prowadzenia postępowań sprawdzających oraz procedury w postępowaniach odwoławczych;

10) rejestrowanie poświadczeń bezpieczeństwa i zaświadczeń o przeszkoleniu z zakresu ochrony niejawnych w odpowiednich rejestrach;

11) prowadzenie i systematyczne uzupełnianie zapisów w Rejestrze Akt Postępowań Sprawdzających;

12) przestrzeganie prawidłowości przechowywania i udostępniania akt postępowań sprawdzających;

13) systematyczne przekazywanie akt postępowań sprawdzających pracowników i funkcjonariuszy Policji przeniesionych do innych jednostek organizacyjnych Policji, zgodnie z właściwością;

14) opracowywanie pism i nadzór nad ich prawidłowym wykonaniem oraz przesłanie zgodnie z właściwością rzeczową i miejscową;

15) wznawianie postępowań sprawdzających w stosunku do osób, które naruszyły przepisy o ochronie informacji niejawnych, lub których ważność poświadczenia ustała;

16) nadzór nad prawidłowym zabezpieczeniem fizycznym systemów informatycznych w jednostce;

17) nadzór nad prowadzeniem dokumentacji niejawnych systemów informatycznych w jednostce;

18) systematyczne przekazywanie do archiwum akt postępowań sprawdzających pracowników i funkcjonariuszy Policji zwolnionych ze służby, z którymi rozwiązano stosunek służbowy lub w stosunku do których zakończono postępowanie bez wydania poświadczenia zgodnie z wytycznymi Biura ds. Ochrony Informacji Niejawnych.

 

 

§ 23

 

ZADANIA REWIRU DZIELNICOWYCH

 

Do zadań Rewiru Dzielnicowych należy:

1.Realizacja we współdziałaniu z komórkami organizacyjnymi Komendy i innymi jednostkami Policji oraz organami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych osobom zamieszkałym na terenie powiatu oławskiego oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie lokalnym;

2.Rozpoznawanie i reagowanie na potrzeby mieszkańców, dążenie do uspołecznienia działań policyjnych;

3.Wykonywanie służby obchodowej na terenie działania rewiru, w tym zapobieganie i ujawnianie przestępstw;


 

4.Stałe prowadzenie rozpoznania osobowego i terenowego, określanie miejsc zagrożonych;

5.Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, a zwłaszcza z Zespołem ds. Wykroczeń w zakresie zapobiegania i zwalczani przestępstw i wykroczeń oraz w celu właściwej realizacji procesu wykrywczego w całym powiecie;

6.Sporządzanie wywiadów środowiskowych na zlecenie innych komórek i instytucji;

7.Wykonywanie czynności w ramach procedury „Niebieska karta”.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ V

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE

 

§ 24


 

1. Kierownicy komórek organizacyjnych i policjanci lub pracownicy Policji pełniący służbę, lub zatrudnieni na stanowiskach samodzielnych, w terminie 30 dni od wejścia w życie regulaminu i zgodnie z jego postanowieniem, określą zakresy szczegółowych zadań realizowanych w komórkach organizacyjnych oraz zakresy czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk służbowych.


 

2. Kierownicy komórek organizacyjnych są obowiązani niezwłocznie zapoznać podległych

policjantów i pracowników z postanowieniem regulaminu, zakresem szczegółowych zadań

kierowanych komórek organizacyjnych.

 

 

ROZDZIAŁ VI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

 

§ 25

Traci moc Regulamin Organizacyjny Komendy Powiatowej Policji w Oławie z dnia 15 lutego 2006 roku.

 

 

 

§ 26

 

Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

 

w porozumieniu :

 

 

 

Komendant Powiatowy Policji

w Oławie

insp. Jan Broda

 

Komendant Wojewódzki Policji

we Wrocławiu

insp. Zbigniew Maciejewski

 

 

 

Metryczka

Data publikacji : 05.07.2010
Data modyfikacji : 09.10.2018
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Oławie
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Michał Moroz
Osoba udostępniająca informację:
Michał Moroz KPP Oława
Osoba modyfikująca informację:
Alicja Jędo
do góry