Struktura organizacyjna

Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Policji w Oławie z dnia 29 lipca 2013 roku

REGULAMIN

KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W OŁAWIE

z dnia 29 lipca 2013 roku

 

            Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687 z  późn. zm.) ustala się, co następuje:

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

 

Ustala się regulamin Komendy Powiatowej Policji w Oławie, zwany dalej „Komendą” określający:

1) strukturę organizacyjną Komendy,

2) tryb kierowania Komendą,

3) zadania komórek organizacyjnych Komendy,

4) zasady współdziałania jednostek organizacyjnych Policji funkcjonujących na obszarze  powiatu oławskiego.

 

§ 2

 

1.         Komenda Powiatowa Policji w Oławie, zwana dalej „Komendą”, jest jednostką organizacyjną Policji, przy pomocy, której Komendant Powiatowy Policji w Oławie realizuje zadania określone w ustawach i aktach wykonawczych wydanych na ich  podstawie.

2.         Siedziba Komendy znajduje się w Oławie przy ulicy Kopernika 1.

 

§ 3

 

1.         Zadania Komendy określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji w  sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów  i innych jednostek organizacyjnych Policji.

 

2.         Szczegółowy sposób realizacji obowiązków i uprawnień przełożonych oraz podwładnych przy wykonywaniu zadań Komendy określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji i Komendanta Wojewódzkiego Policji we  Wrocławiu o funkcjonowaniu organizacji hierarchicznej w Policji.

 

§ 4

 

1.   W Komendzie używa się następujących pieczęci i stempli:

 

      1) Pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła,  ustalony dla godła, a w otoku napis: Komenda Powiatowa Policji w Oławie, woj.     dolnośląskie.

      2) Stempli nagłówkowych o treści:

 

Godło

                 Komenda Powiatowa Policji w Oławie

       woj. dolnośląskie

 

     2.    Innych pieczęci i stempli według zasad określonych w odrębnych przepisach.

 

§ 5

  1. Komendant Powiatowy Policji zwany dalej „Komendantem Powiatowym Policji” wykonuje na obszarze powiatu oławskiego zadania Policji w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustaw.

  2. Komendant Powiatowy Policji podlega:

     

    1) Komendantowi Wojewódzkiemu Policji we Wrocławiu w zakresie wynikający z ustawowych funkcji przełożonego wszystkich policjantów województwa dolnośląskiego oraz organu administracji rządowej, właściwego w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego.

     

    2) Staroście Oławskiemu w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego na zasadach określonych w ustawach z wyjątkiem:

                 a) spraw dotyczących wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń,

                 b) wydawania indywidualnych aktów administracyjnych, jeżeli ustawy tak stanowią.

     

            § 6

 

  1. Policjanci są zobowiązani do noszenia przepisowego umundurowania wyposażenia w czasie pełnienia służby. Obowiązek ten nie ma zastosowania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach.

  2. Rozkład czasu służby policjantów określają odrębne przepisy.

  3. Służba i praca w Komendzie w dniach od poniedziałku do piątku rozpoczyna się o godz. 7.30 i kończy o godz. 15.30. Powyższe nie dotyczy służby lub pracy wykonywanej w systemie zmianowym oraz przemiennym.

  4. Policjanci i pracownicy są zobowiązani w dniach służby i pracy do potwierdzania, w przeznaczonych do tego celu ewidencjach, jej rozpoczęcie oraz każdorazowo opuszczenie miejsca jej pełnienia lub wykonywania z przyczyn osobistych, za zgodą bezpośredniego przełożonego.

     

     

    § 7

     

     

    Komendant Powiatowy Policji w Oławie przyjmuje skargi i wnioski od obywateli w każdy poniedziałek w godzinach od 15.00 do 17.00, a w inne dni tygodnia w godzinach urzędowania.

     

ROZDZIAŁ II

STRUKTURA ORGANIZACYJNA

 

§ 8

 

Ustala się następującą strukturę organizacyjną Komendy:

  1. Kierownictwo:

     1) Komendant Powiatowy Policji, nadzorujący służbę prewencyjną i wspomagającą;

    2) I Zastępca komendanta powiatowego Policji nadzorujący służbę kryminalną w Komendzie oraz w jednostce organizacyjnej Policji powiatu oławskiego,

  2. Komórki organizacyjne:

                1) Wydział Kryminalny;

                2) Wydział Dochodzeniowo-Śledczy;

                3) Wydział Prewencji;

                4) Ogniwo Ruchu Drogowego;

                5) Jednoosobowe stanowisko do spraw Prasowo-Informacyjnych;

                6) Jednoosobowe stanowisko do spraw Kadr i Szkolenia;

                7) Zespół Informatyki;

                8) Zespół Wspomagający

                9) Jednoosobowe Stanowisko ds. Kontroli

    10) Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;

  3. 11) Jednoosobowe Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy

  4. W komendzie utworzone są stanowiska pracownicze nieobjęte mnożnikowym systemem wynagradzania, na których zatrudnieni są pracownicy Policji realizujący zadania w zakresie logistycznym, a mianowicie:

                1) finansowym,

                2) administracyjno-gospodarczym,

                3) informatycznym.

     

    § 9

     

    W strukturze organizacyjnej Komendy pozostaje Komisariat Policji w Jelczu-Laskowicach, który posiada odrębny regulamin organizacyjny.

     

    ROZDZIAŁ III

    TRYB KIEROWANIA W KOMENDZIE

     

    § 10

     

  5. Komendą kieruje Komendant Powiatowy Policji przy pomocy I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji, Naczelników Wydziałów, kierowników komórek organizacyjnych Komendy oraz bezpośrednio podległych mu policjantów i pracowników.

  6. Komendant określa karty opisu stanowisk pracy, I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji oraz bezpośrednio podległych mu policjantów i pracowników.

  7. Karty opisu stanowisk pracy sporządza się w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji.

     

  8. Opisy stanowisk pracy osób zatrudnionych na podstawie przepisów o służbie cywilnej sporządza się na podstawie tych przepisów.

     

  9. W razie nieobecności w siedzibie urzędu lub w służbie Komendanta Powiatowego Policji, zastępuje go I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.

     

  10. Zakres zastępstwa, o którym mowa w § 10 ust. 5 obejmuje wykonanie zadań Komendanta Powiatowego Policji, chyba, że Komendant Powiatowy Policji postanowi inaczej.

     

  11. Komendant Powiatowy Policji może upoważnić poszczególnych policjantów lub pracowników do wydawania w jego imieniu decyzji w określonych sprawach.

     

  12. Komendant Powiatowy Policji może powoływać o charakterze stałym lub doraźnym zespoły lub komisje, jak też osoby do realizacji funkcji konsultacyjnych, doradczych i opiniodawczych.

     

    § 11

     

    Komendant Powiatowy Policji kieruje Komendą i reprezentuje ją w kontaktach z władzami administracji państwowej i samorządowej oraz innymi jednostkami organizacyjnymi, znajdującymi się w rejonie służbowym oraz sprawuje nadzór nad komórkami organizacyjnymi, o których mowa w § 8 ust. 2, pkt. 3,4,5,6,7,8,9,10.

     

    § 12

  13. I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Oławie sprawuje nadzór nad komórkami organizacjami, o których mowa w § 8 ust.2 pkt. 1 i 2.

     

    § 13

  14. Komórką organizacyjną Komendy kieruje jej kierownik przy pomocy swojego zastępcy, kierowników podległych komórek organizacyjnych oraz bezpośrednio podległych policjantów i pracowników.

  15. Kierownik komórki organizacyjnej Komendy zwany dalej “kierownikiem”, realizuje zadania oraz reprezentuje Komendanta Powiatowego Policji w kontaktach z podmiotami poza policyjnymi, w zakresie przypisanej właściwości rzeczowej wynikającej z zadań Komendanta Powiatowego Policji.

  16. Kierownik określa Karty opisu stanowiska pracy dla podległych policjantów i pracowników Policji.

  17. Kierownik określa zakres szczegółowych zadań podległych komórek organizacyjnych.

  18. Zapis § 10 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

  19. Kierownik jest obowiązany do niezwłocznej aktualizacji zakresu szczegółowych zadań podległej komórki organizacyjnej Komendy.

  20. Kierownika zastępuje w czasie jego nieobecności zastępca wskazany kierownik komórki organizacyjnej albo policjant wskazany przez tego kierownika.

  21. Zastępowanie kierownika każdej komórki organizacyjnej obejmuje wykonywanie zadań, o których mowa w regulaminie chyba, że kierownik określi inny zakres zastępowania.

  22. Kierownik może powołać stałe lub doraźne nieetatowe zespoły i wyznaczyć policjantów lub pracowników odpowiedzialnych za koordynację pracy tych zespołów.

  23. Kierownik może zlecić podległym kierownikom komórek organizacyjnych lub policjantom albo pracownikom wykonywanie czynności innych niż ustalone w karcie opisu stanowiska pracy.

  24. Kierownik obowiązany jest stwarzać warunki do sprawnej realizacji zadań służbowych, kształcenia i doskonalenia zawodowego oraz kształcenia właściwych postaw etycznych.

ROZDZIAŁ IV
ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH KOMENDY

 

§ 14

ZADANIA

WYDZIAŁU KRYMINALNEGO

 

Do zadań Wydziału Kryminalnego należy:

  1. koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych komórek służby kryminalnej jednostek Policji w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości kryminalnej oraz wykrywania i ścigania sprawców przestępstw;

  2. prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w sprawach o przestępstwa najgroźniejsze dokonywane na terenie powiatu, łącznie z udziałem w czynnościach na miejscu zdarzenia;

  3. wytyczanie kierunków, form i metod skutecznego rozpoznawania, zapobiegania, ujawniania przestępstw oraz ich sprawców, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mechanizmów przestępstw;

  4. przekazywanie wytycznych, opracowań dot. nowych form przestępczości kryminalnej otrzymanych z Biura Kryminalnego KGP oraz Wydziału Kryminalnego KWP we Wrocławiu;

  5. organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w porozumieniu z rzecznikiem prasowym Komendanta Wojewódzkiego Policji;

  6. zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o zdarzeniach kryminalnych i ich sprawców;

  7. stała współpraca z innymi Wydziałami i komórkami funkcjonującymi w strukturach Komendy Powiatowej Policji w Oławie;

  8. koordynowanie działań i systematyczna współpraca z organami, instytucjami pozapolicyjnymi, których zakres działań obejmuje ochronę stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego;

  9. podnoszenie kwalifikacji policjantów i pracowników komórek służby kryminalnej Komendy oraz jednostek Policji, poprzez organizowanie doskonalenia zawodowego w zakresie obowiązującego stanu prawnego;

  10. opracowywanie analiz struktury, dynamiki i geografii przestępczości w celu dokonywania ocen skuteczności podejmowanych działań zapobiegawczych i wykrywczych oraz zwiększenie efektywności zwalczanie przestępstw kryminalnych;

  11. prowadzenie szeroko rozumianych czynności operacyjnych na terenie powiatu w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępczości kryminalnej w tym szczególnie przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko mieniu oraz przestępczości narkotykowej;

  12. pozyskiwanie i prowadzenie osobowych źródeł informacji, właściwe ich rozmieszczenie i wykorzystanie;

  13. rozpoznanie środowisk i osób podejrzanych o popełnienie przestępstw kryminalnych i gospodarczych;

  14. rozpoznanie wszelkich zjawisk zachodzących w gospodarce w celu przeciwdziałania wszelkim patologiom;

  15. rozpoznawanie i zwalczanie przestępczości związanej z procesem prywatyzacji, niegospodarności, łapownictwa, obrotem towarem za granicą, przestępczości podatkowej, darowizny i innej godzącej w interes Skarbu Państwa;

  16. prowadzenie form i metod zgodnie z Zarządzeniem nr Pf-634 KGP z dnia 30.06.2006r. w sprawie metod i form wykonywania przez Policję czynności operacyjno-rozpoznawczych;

  17. organizowanie i nadzorowanie czynności poszukiwawczych za osobami ukrywającymi się przed organami ścigania i wymiarem sprawiedliwości, zaginionymi oraz identyfikacja nn zwłok;

  18. dokonywanie kompleksowych badań określonych problemów i oceny pracy pionu;

  19. organizacja współdziałania między pionami dochodzeniowo-śledczym z pionem kryminalnym, a także z podmiotami zewnętrznymi w celu przeprowadzenia wspólnych działań kontrolnych, a w szczególności z:

    1. Urzędem Kontroli Skarbowej oraz Urzędami Skarbowymi w celu ustalenia sytuacji finansowej podmiotów gospodarczych oraz dokonywania kontroli przez te urzędy,

    2. Oddziałem Celnym w zakresie zwalczania nielegalnego obrotu,

    3. Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w zakresie rozpoznawania uszczupleń należności Skarbu Państwa poprzez nierzetelne naliczanie należności, inspirowanie kontroli ZUS w tym zakresie,

    4. Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie ujawniania osób wyłudzających zasiłki dla Bezrobotnych,

    5. Strażą Graniczną w zakresie zwalczania przestępczości narkotykowej, nielegalnego wywozu lub wwozu przedmiotów, ujawniania osób poszukiwanych, sprawdzania legalności pobytu cudzoziemców na terenie RP.

      20) podejmowanie działań operacyjno-rozpoznawczych, mających na celu ujawnienie  źródeł i zapobiegania przestępczości gospodarczej;

       

      21) rozpoznanie środowiska pseudokibiców metodami pracy operacyjno-rozpoznawczej;

       

      22) rozpoznanie środowisk o charakterze ekstremistycznym i terrorystycznym oraz  działań skierowanych przeciwko tym zjawiskom;

       

      23) prowadzenie czynności operacyjnych, ukierunkowanych na przestępstwa o charakterze gospodarczym, w tym przestępstwa dot. obrotu gospodarczego, przestępczości intelektualnej, oszustw, przywłaszczenie mienia, wyłudzeń dotacji unijnych i innych z uwzględnieniem skutecznego pozbawienia sprawców przestępstw środków finansowych pochodzących z przestępstwa;

      24) opracowywanie prognoz rozwoju przestępczością gospodarczą w powiecie, diagnozowanie źródeł zagrożeń oraz wprowadzanie skutecznych przedsięwzięć zapobiegawczych i wykrywczych.

§ 15

ZADANIA

WYDZIAŁU DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZEGO

 

Do zadań Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego należy:

 

  1. prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa kryminalne i gospodarcze, sprawne współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, jednostkami Policji, organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacyjnymi i instytucjami pozarządowymi;

  2. prowadzenie czynności procesowych na miejscach przestępstw, w tym udział w oględzinach śledczych miejsc przestępstw w celu wykrycia ich sprawców;

  3. prowadzenie bieżącej i poprawnej rejestracji statystycznej oraz procesowej w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych;

  4. zlecanie wykonania ekspertyz kryminalistycznych w sprawach przestępstw o przestępstwa zaistniałe na terenie powiatu oławskiego;

  5. prowadzenie nadzoru merytorycznego nad pracą procesową z zachowaniem ekonomiki procesowej;

  6. realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń oraz przeprowadzanie badań kryminalistycznych śladów i dowodów we współdziałaniu w tym zakresie z innymi jednostkami Policji organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi uprawnionymi organami rządowymi, samorządowymi lub organizacjami i instytucjami pozarządowymi;

  7. wykonywanie czynności w niezbędnym zakresie ( art. 308 § 1 k.p.k.) na miejscu zdarzeń przez grupy operacyjno-procesowe;

  8. prowadzenie postępowań sprawdzających w trybie art. 307 k.p.k., wykonywanie czynności w ramach pomocy prawnej na rzecz innych jednostek Policji, sądów, prokuratur i instytucji;

  9. organizowanie współdziałania w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami wymiaru sprawiedliwości i innymi instytucjami;

  10. nadzór nad gospodarką dowodami rzeczowymi zabezpieczonymi w postępowaniach przygotowawczych, w tym zabezpieczonych pojazdów samochodowych;

  11. współuczestniczenie w opracowaniu wersji śledczych w oparciu o wyniki uzyskane w toku badania miejsca zdarzenia;

  12. uczestniczenie w innych czynnościach o charakterze procesowym lub operacyjnym np. przeszukaniach, ekspertyzach, wizjach, sekcjach zwłok;

  13. podnoszenie kwalifikacji policjantów służby dochodzeniowo-śledczej poprzez organizowanie szkoleń w zakresie obowiązującego stanu prawnego oraz pod kątem sprawności działania, jakości wykonywanych czynności procesowych i doraźnych potrzeb, w oparciu o system szkolenia opracowany w Wydziale Dochodzeniowo-Śledczym Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, jak również policjantów pionu dochodzeniowo-śledczego na szkolenia specjalistyczne w szkołach Policji, zgodnie z potrzebami;

  14. prowadzenie szkoleń z zakresu techniki kryminalistycznej oraz inicjowanie, popularyzowanie i upowszechnianie wiedzy kryminalistycznej;

  15. sprawowanie nadzoru nad pracą techników kryminalistyki pod względem rzetelności i jakości wykonywanych czynności, analiza efektywności pracy oraz wdrażanie optymalnych rozwiązań merytorycznych i organizacyjnych;

  16. wykonywanie zadań zleconych prze Komendanta Wojewódzkiego Policji, Komendanta Powiatowego Policji i inne uprawnione organy, a także wynikających ze współpracy z innymi komórkami Komendy.

§ 16

ZADANIA

WYDZIAŁU PREWENCJI

 

            Do zadań Wydziału Prewencji należy:

1.      W zakresie organizacji służby:

  1. bieżące analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu oławskiego, ochrona życia niekorzystnych zdrowia osób oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra, przeciwdziałanie występowaniu aktów terroru, zatrzymywanie sprawców przestępstw i wykroczeń na gorącym uczynku, diagnozowanie niekorzystnych zjawisk, prowadzenie działań profilaktycznych oraz sporządzanie w tym zakresie stosownych dokumentacji na potrzeby dyslokacji służb;

  2. koordynowanie i nadzór w zakresie organizacji pełnienia służby oraz osiąganych efektów przez policjantów służby dyżurnej, obchodowej oraz patrolowo-obchodowej;

  3. nadzór nad wykonywaniem zadań w zakresie organizowania oraz realizacji konwojów nadzór doprowadzeń;

  4. nadzór w zakresie pełnienia służby, przestrzegania procedur i warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych;

    5)   koordynacja współpracy ze strażami gminnymi (miejskimi) innymi strażami i służbami działającymi na podstawie ustaw szczególnych oraz specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochrony;

    6)   prowadzenie spraw mobilizacyjno-obronnych;

    7)   organizacja systemu alarmowania;

  5. właściwe zabezpieczenie uroczystości państwowych, imprez kulturalnych, rekreacyjnych rekreacyjnych sportowych, protestów społecznych, zgromadzeń publicznych oraz innych, a w szczególności imprez masowych podwyższonego ryzyka w celu ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego;

  6. planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia i bezpieczeństwa i porządku publicznego w czasie katastrof naturalnych, awarii technicznych oraz w warunkach konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych w państwie we współdziałaniu w tym zakresie z innymi podmiotami systemu obronnego państwa;

  7. organizowanie funkcjonowania, prowadzenie szkoleń oraz przygotowanie do realizacji zadań w sytuacjach kryzysowych Nieetatowych Oddziałów Prewencji Policji;

  8. organizowanie współdziałania z właściwymi strukturami sztabowymi zespolonych służb, inspekcji i straży na poziomie powiatowym;

  9. prowadzenie doskonalenia zawodowego policjantów służby prewencyjnej;

  10. prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie pozwoleń na broń w przypadkach określonych w art. 9 ust. 3 oraz wydawanie Kart rejestracyjnych broni zgodnie z art. 9 ust. 4 Ustawy o broni i amunicji oraz ich rejestracja w Krajowym Systemie Informatycznym Policji;

  11. opiniowanie osób mających dostęp do materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego oraz zatrudnionych bezpośrednio przy produkcji lub obrocie materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;

  12. opiniowanie osób ubiegających się lub posiadających licencje pracownika ochrony fizycznej, pracownika zabezpieczenia technicznego oraz detektywa;

  13. prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie wydalania cudzoziemców i wydawania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do opuszczenia terytorium RP w terminie od 7 do 30 dni na podstawie art. 98 ust. 1 w związku z art. 97 ust. 1 i art. 88 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach;

  14. przygotowywanie danych statystycznych, wynikających z obowiązujących przepisów, nadzór nad ich sporządzaniem w podległych jednostkach organizacyjnych Policji oraz realizacja zadań odnoszących się do planowania strategicznego i sprawozdawczości a także poprawności, kompletności oraz terminowości wprowadzania i zatwierdzania danych w systemie SESPol;

W Wydziale funkcjonuje Nieetatowa Grupa Rozpoznania Minerskiego wykonująca zadania w zakresie:

a) wykrywania materiałów wybuchowych i broni palnej w miejscach lub obiektach, w których zgłoszono podłożenie materiałów wybuchowych,

b) zabezpieczenia ujawnionych materiałów wybuchowych,

c) zabezpieczenie terenu lub obiektów, gdzie zgłoszono lub ujawniono podłożenie materiałów wybuchowych.

Policjanci zostają członkami grup za ich zgodą i po odpowiednim do zakresu wykonywania zadań przeszkoleniu.

 

2.     W zakresie służby patrolowo-interwencyjnej:

 

1) przeciwdziałanie popełnianiu przestępstw i wykroczeń w toku pełnionej służby patrolowej, w przypadku ujawnienia przestępstw i wykroczeń podejmowanie działań zmierzających do ujęcia ich sprawców;

  1. podejmowanie i realizacja interwencji;

  2. wykonywanie konwojów i doprowadzeń osób;

     

    3.     W zakresie pełnienia służby dyżurnej oraz w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych:

  3. gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o bieżących wydarzeniach na terenie powiatu oławskiego oraz zapewnienie sprawnego działania w razie uzyskania informacji o wydarzeniach;

  4. współdziałanie z dyżurnymi innych jednostek Policji oraz utrzymywanie stałego kontaktu z poza policyjnymi służbami dyżurnymi szczebla powiatowego;

  5. realizowanie procedur alarmowania oraz kierowania do działania w trybie alarmowym dostępnych sił i środków;

  6. organizowanie i koordynowanie działań w związku zaistnieniem poważnych wydarzeń oraz prowadzeniem akcji operacji policyjnych;

  7. bieżący nadzór nad realizowanymi w jednostce służbami patrolowymi, obchodowymi i konwojowymi;

  8. organizacja przyjęć interesantów;

  9. zapewnienia zgodnego z obowiązującymi przepisami i bezpiecznego pobytu zatrzymanych w pomieszczeniach dla zatrzymanych;

  10. nadzór nad realizacją środka zapobiegawczego w postaci dozoru policyjnego.

     

    4. W zakresie Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii:

    1) nadzór, koordynowanie i realizacja we współdziałaniu z komórkami organizacyjnymi Komendy i innymi jednostkami Policji oraz organami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych osobom zamieszkałym na terenie powiatu oławskiego oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie lokalnym;

     2) rozpoznawanie zagrożeń dla bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego, w tym również zjawisk patologicznych (alkoholizm, narkomania, przestępczość);

     3) analizowanie zjawisk przestępczości i patologii społecznej;

     4) prowadzenie rozpoznania w zakresie demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich;

    5) realizacja, we współdziałaniu z sądem rodzinnym postępowań w sprawach o czyny karalne popełnione przez nieletnich;

    6) analizowanie zjawisk przestępczości i demoralizacja nieletnich oraz przedstawianie wniosków kierownictwu Komendy;

    7) wykonywanie czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty”;

    8) utrzymywanie kontaktów służbowych z osobami, które z racji wykonywanego zawodu pełnionej funkcji oraz w związku z działalnością społeczną mogą mieć wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego;

    9) udzielanie pomocy lub asysty przedstawicielom organów egzekucyjnych i innym uprawnionym osobom, na podstawie odrębnych przepisów prawa.

     

    5. W zakresie realizacji spraw o wykroczenia:

    1) organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie w tym zakresie z funkcjonującymi na terenie powiatu oławskiego organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi;

    2) realizacja postępowań w sprawach o wykroczenia oraz prowadzenie rejestru spraw o wykroczenia;

    3) wykonywanie funkcji oskarżyciela publicznego w imieniu Policji;

      4) nadzór nad prawidłowością postępowania mandatowego;

      5) prowadzenie analiz problematyki wykroczeń oraz sporządzanie okresowych zestawień i sprawozdań w tym zakresie;

      6) całościowa analiza problematyki wykroczeń i przedkładanie wniosków Kierownictwu Komendy,

     7) organizowanie i wykonywanie czynności w sprawach poszukiwawczych dotyczących sprawców wykroczeń.

 

6. W zakresie Rewiru Dzielnicowych:

  1. Realizacja we współdziałaniu z komórkami organizacyjnymi Komendy i innymi jednostkami Policji oraz organami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych osobom zamieszkałym na terenie powiatu oławskiego oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie lokalnym;

  2. Rozpoznawanie i reagowanie na potrzeby mieszkańców, dążenie do uspołecznienia działań policyjnych;

  3. Wykonywanie służby obchodowej na terenie działania rewiru, w tym zapobieganie i ujawnianie przestępstw;

  4. Stałe prowadzenie rozpoznania osobowego i terenowego, określanie miejsc zagrożonych;

  5. Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, a zwłaszcza z Zespołem ds. Wykroczeń w zakresie zapobiegania i zwalczani przestępstw i wykroczeń oraz w celu właściwej realizacji procesu wykrywczego w całym powiecie;

  6. Sporządzanie wywiadów środowiskowych na zlecenie innych komórek i instytucji;

  7. Wykonywanie czynności w ramach procedury „Niebieska karta”;

  8. Koordynowanie zagadnień związanych z procedurą „Niebieska Karta” w jednostce i komórkach podległych.

§17

 

ZADANIA

OGNIWA RUCHU DROGOWEGO

 

Do zadań Ogniwa Ruchu Drogowego należy:

1. analizowanie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie powiatu oławskiego oraz ocena efektywności działań podejmowanych na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym;

2. opracowywanie oraz monitorowanie wdrażania kompleksowych programów poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym;

      3. wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu drogowym na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem i jego kontrolowanie;     

      4. zapobieganie wykroczeniom i przestępstwom oraz ujawnianie i ściganie wykroczeń i przestępstw w ruchu drogowym;

      5. inicjowanie działań upowszechniających znajomość przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży;

      6. prowadzenie pilotażu transportów ponadnormatywnych oraz pojazdów objętych szczególną ochroną.

 

§18

 

ZADANIA

JEDNOOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW

PRASOWO - INFORMACYJNYCH

 

Do zadań na stanowisku należy:

  1. współpraca z mediami w zakresie realizowania polityki informacyjnej Komendanta Powiatowego Policji oraz kształtowanie i prezentowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie poprzez:

  2. przedstawianie środkom masowego przekazu przykładów współpracy Policji ze społeczeństwem przyczyniających się do zwalczania i ograniczania zjawisk kryminogennych,

  3. prezentowanie osiągnięć Komendy w zakresie wykrywania i ścigania sprawców przestępstw, mogących stanowić przedmiot zainteresowania społecznego,

  4. promowanie inicjatyw i przedsięwzięć służących zwalczaniu przestępczości oraz poprawie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego,

  5. analizowanie materiałów dotyczących funkcjonowania Policji zamieszczanych wmediach, reagowanie oraz zapobieganie nieuzasadnionej krytyce, zgodnie z zasadami prawa prasowego,

  6. prowadzenie przedsięwzięć zmierzających do popularyzowania wiedzy o skutecznych metodach i środkach zapobiegania przestępczości,

  7. prowadzenie postępowań dyscyplinarnych i wyjaśniających oraz koordynacja postępowań prowadzonych w innych komórkach organizacyjnych w jednostce,

    8)  prowadzenie postępowań skargowych dot. funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji  w Oławie oraz koordynowanie całości zagadnień związanych z problematyką skargową,

  8. jako rzecznik dyscyplinarny komendanta Powiatowego Policji w Oławie:

     -   koordynuje i monitoruje wydarzenia nadzwyczajne z udziałem policjantów i pracowników  

         Policji;

     -   przeprowadza kontrole, które zarządza kierownik jednostki w stosunku do komórek  

         organizacyjnych i jednostek podległych;

     -  przyjmuje, rozpatruje i załatwia skargi i wnioski kierowane do Komendanta.

§ 19

ZADANIA

JEDNOOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW KADR I SZKOLENIA

 

Do zadań stanowiska należy:

  1. organizowanie i prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych kandydatów do pracy w Policji;

  2. wykonywanie zadań w zakresie spraw osobowych policjantów i pracowników Policji oraz ich doskonalenia zawodowego;

  3. realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych i regulaminów Komendy i podległych jednostek organizacyjnych Policji, w tym prowadzenie i dokonywanie zmian w etatach;

  4. rozpoznawanie potrzeb w zakresie kursów i szkoleń prowadzonych przez jednostki szkoleniowe Policji oraz liczby policjantów przewidzianych do skierowania na egzaminy oficerskie;

  5. sporządzanie rocznego planu zajęć w ramach doskonalenia zawodowego, budowanie programów doskonalenia zawodowego oraz koordynowanie doskonalenia zawodowego w Komendzie;

  6. przygotowanie sprawozdania za rok poprzedni o zorganizowanych i przeprowadzonych w powiecie szkoleniach w ramach doskonalenia zawodowego;

  7. koordynowanie działalności związanej ze sprawnością fizyczną policjantów Komendy;

  8. prowadzenie ewidencji, statystyki i sprawozdawczości w zakresie spraw kadrowych;

  9. opracowywanie wniosków oraz projektów decyzji administracyjnych w sprawach osobowych Komendanta Powiatowego Policji;

  10. przeprowadzanie czynności z zakresu postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów do służby w Policji w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie postępowania kwalifikacyjnego do służby w Policji.

     

    § 20

ZADANIA

ZESPOŁU INFORMATYKI

 

Do zadań Zespołu Informatyki należy:

  1. eksploatowanie i techniczne utrzymanie policyjnego systemu łączności i informatyki w Komendzie we współpracy z właściwą komórką Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;

  2. prowadzenie we współdziałaniu z odpowiednią komórką Komendy Wojewódzkiej Policji problematyki analizy kryminalnej;

  3. opracowywanie analiz operacyjnych wspomagających proces wykrywczy przy zastosowaniu specjalistycznych metod i narzędzi analitycznych;

  4. tworzenie i wykorzystywanie policyjnych i pozapolicyjnych komputerowych baz danych do celów analitycznych;

  5. opracowywanie prognoz wzrostu i kształtowania się przestępczości kryminalnej;

  6. prowadzenie odpowiedniej do zakresu wykonywanych zadań ewidencji i sprawozdawczości;

  7. weryfikacja i prowadzenie kartoteki policyjnych dokumentów rejestracyjnych.

 

§ 21

ZADANIA

ZESPOŁU WSPOMAGAJĄCEGO

 

Do zadań Zespołu Wspomagającego należy:

  1. wykonywanie zadań z zakresu gospodarki finansowej w ramach określonych przez dysponenta środków budżetu państwa;

  2. sporządzanie list dodatkowych należności dla funkcjonariuszy i pracowników Policji;

  3. sprawdzanie i naliczanie należności przysługujących funkcjonariuszom i pracownikom Policji z tytułu krajowych podróży służbowych;

  4. naliczanie należności przysługujących biegłym sądowym, kuratorom, wzywanym świadkom oraz osobom przybranym do okazania;

  5. przyjmowanie środków pieniężnych oraz prowadzenie ewidencji wpłat:

    1. z nałożonych mandatów karnych gotówkowych, do czasu ich przekazania na konto lub do kasy Urzędu Wojewódzkiego w terminach wynikających z obowiązujących przepisów,

    2. z tytułu dochodów budżetowych, które podlegają niezwłocznemu odprowadzeniu do KWP we Wrocławiu;

  6. sprawdzanie faktur za dostawy i roboty w zakresie potwierdzania wykonania usługi, robót, dostaw i ich ujęcia w ewidencjach prowadzonych w Komendzie;

  7. przygotowywanie dokumentacji dotyczącej darowizn oraz nadzór nad prawidłowym przyjęciem na stan jednostki, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;

  8. sporządzanie zaświadczeń o dochodach dla funkcjonariuszy i pracowników Komendy po uzgodnieniu z Wydziałem Finansów;

  9. realizacja funduszu świadczeń socjalnych pracowników cywilnych oraz prowadzenie rozliczeń Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i współpraca w tym zakresie z KWP we Wrocławiu;

  10. prowadzenie gospodarki mandatowej;

  11. prowadzenie postępowań związanych ze szkodami powstałymi w majątku jednostki

  12. przygotowywanie danych planistycznych w zakresie potrzeb rzeczowo-finansowych dotyczących zaopatrzenia logistycznego oraz gospodarki inwestycyjno-remontowej obiektów Komendy;

  13. prowadzenie obowiązującej ewidencji składników majątkowych;

  14. sporządzanie deklaracji podatkowych podatku od nieruchomości;

  15. zarządzanie w zakresie prawidłowego i pełnego wykorzystania zasobów lokalowych i gospodarczych;

  16. współpraca z odpowiednimi wydziałami KWP w przygotowywaniu umów z podmiotami świadczącymi usługi w zakresie dostaw mediów oraz prowadzenie ewidencji rozliczeń związanych z mediami oraz podmiotami zewnętrznymi;

  17. prowadzenie spraw związanych z opałem na potrzeby Komendy;

  18. prowadzenie właściwej gospodarki energetycznej oraz prawidłowej gospodarki wodno – ściekowej, spraw związanych z ochroną środowiska oraz gospodarką odpadami;

  19. prowadzenie książek obiektów budowlanych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz utrzymywanie obiektów w stanie sprawności technicznej;

  20. prowadzenie gospodarki i ewidencji rzeczowych składników majątkowych Wydziału Transportu zgodnie z instrukcją ewidencji rzeczowych składników majątkowych Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu, Komend Miejskich Policji i Komend Powiatowych Policji województwa dolnośląskiego;

  21. planowanie i realizacja zadań mobilizacyjno-obronnych i zabezpieczenie kwatermistrzowskie wszelkich operacji porządkowo-obronnych Komendy;

  22. prowadzenie obowiązujących ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych i materiałów Wydziału Transportu KWP we Wrocławiu, w tym opracowywanie dokumentacji rozchodowo – przychodowej na potrzeby wewnętrzne oraz sporządzanie i przedstawianie zestawień sprzętu przeznaczonego do wybrakowania;

  23. obsługa Komendy i podległych jednostek Policji w zakresie zaopatrzenia w sprzęt i materiały pobrane z Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;

  24. prowadzenie gospodarki mieszkaniowej funkcjonariuszy w ramach posiadanych uprawnień:

    1. gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi będącymi w dyspozycji Komendanta,

    2. opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach przydziału i opróżniania lokali mieszkalnych oraz przydziału i opróżniania tymczasowych kwater przeznaczonych dla policjantów,

    3. opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach prawa policjantów osób uprawnionych do pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego labo domu jednorodzinnego i naliczanie tej należności,

    4. opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach prawa policjantów do równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego i naliczanie tej należności,

    5. opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach prawa policjantów do równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego i naliczanie tej należności,

    6. prowadzenie niezbędnej ewidencji osobowej i rzeczowej dotyczącej gospodarki mieszkaniowej,

    7. współpraca w ww. zakresie z Komendą Wojewódzką Policji we Wrocławiu.

       

  25. prowadzenie ewidencji wypadków i kolizji z udziałem pojazdów służbowych użytkowanych w jednostce;

  26. sporządzanie meldunków z kolizji, wypadków archiwalnych udziałem służbowego sprzętu transportowego wg. ustalonego wzoru i przesyłanie ich do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu;

  27. prowadzenie gospodarki materiałami pędnymi i smarami w ramach posiadanych uprawnień;

  28. gospodarowanie sprzętem do MPS oraz materiałami pędnymi i smarami w jednostce, zgodnie z obowiązującymi przepisami;

  29. przygotowywanie dokumentacji dotyczącej darowizn oraz nadzór nad prawidłowym przyjęciem na stan jednostki, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;

  30. wystawianie i rozliczanie książek kontroli pracy sprzętu transportowego Komendy;

  31. przechowywanie książek kontroli pracy sprzętu transportowego Komendy oraz pozostałej dokumentacji dotyczącej sprzętu transportowego ( m. in. Dowody rejestracyjne, karty pojazdów, książki gwarancyjne);

  32. prowadzenie ewidencji użytkowanego w jednostce sprzętu transportowego;

  33. prowadzenie ewidencji wydawanych zaświadczeń na prowadzenie służbowego sprzętu transportowego;

  34. prowadzenie ewidencji numerów taktycznych sprzętu transportowego;

  35. prowadzenie ewidencji użycia sprzętu transportowego w książce dyspozytora oraz przebiegów kilometrów samochodów służbowych będących na stanie jednostki;

  36. sporządzanie list dotyczących sposobu naliczania dodatkowego wynagrodzenia policjantów tzw. „OC”;

  37. przekazywanie sprzętu do warsztatów naprawczych w zakresie naprawy, konserwacji i remontów;

  38. realizacja zadań z zakresu planowania napraw i obsługi technicznej pojazdów służbowych;

§ 22

ZADANIA

ZESPOŁU DO SPRAW OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH

 

     Zespołem kieruje pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, któremu podlega kierownik kancelarii tajnej.

     1. Do zadań kierownika kancelarii tajnej należy:

  1. przyjmowanie, ewidencjonowanie, przekazywanie i wysyłanie dokumentów niejawnych;

  2. przechowywanie dokumentów posiadających różne klauzule w sposób zapewniający ich fizyczne od siebie oddzielenie z tym, że dopuszczalne jest przechowywanie dokumentów o różnych klauzulach tajności w jednym zbiorze w przypadku ich merytorycznego związku;

  3. prowadzenie urządzeń ewidencyjnych:

  4. rejestru teczek dokumentów niejawnych, dzienników i książek ewidencyjnych,

  5. dzienników korespondencji dla dokumentów oznaczonych wszystkimi klauzulami tajności,

  6. karty zapoznania się z dokumentami oznaczonymi klauzulami „ściśle tajne” i „tajne”,

  7. dziennika podawczego dokumentów,

  8. dziennika ewidencji wydanych materiałów kancelaryjnych,

  9. wykazy przesyłek nadanych.

  10. prowadzenie i aktualizowanie ewidencji obowiązujących aktów prawnych zawierających informacje niejawne;

  11. zwracanie wykonawcom merytorycznym dokumentów przeznaczonych do wysłania, celem ich uzupełnienia w przypadku, gdy nie spełniają określonych wymogów;

  12. kompletowanie dokumentów oraz przygotowywanie akt do przekazania do archiwum lub brakowania (dokumentów BC);

  13. wykonywanie wszelkich czynności związanych z udostępnianiem dokumentów niejawnych dla potrzeb sądów i prokuratur;

  14. sporządzanie spisów akt dokumentacji przekazanej do archiwum i protokołów brakowania dokumentacji kat. BC;

  15. sporządzanie wykazów dokumentów pobranych przez policjantów lub pracowników w celu rozliczenia dokumentów z dziennika korespondencji;

  16. sporządzanie kopii przepisów niejawnych i ich ewidencjonowanie, dystrybucja przepisów zgodnie z dyspozycją lub rozdzielnikiem,

  17. wykonywanie wszystkich czynności związanych z ekspedycją poczty wychodzącej,

  18. informowanie kierownika jednostki o wszelkich nieprawidłowościach i zagrożeniach ujawnienia, utraty lub zgubienia dokumentów zawierających informacje niejawne, wynikających z nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez wykonawców;

  19. branie udziału w komisjach przekazowych komórek organizacyjnych;

  20. przestrzeganie zasad ochrony przeciwpożarowej i bhp na swoim stanowisku;

  21. przestrzeganie zasad zachowania tajemnicy państwowej i służbowej wynikających z Ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 roku (Dz. U. 182 poz. 1228) o ochronie informacji niejawnych.

     

     

    2. Do obowiązków pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych należy:

    1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;

    2) zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;

    3) zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;

    4) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów o ochronie   tych informacji, w szczególności okresowa (co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji materiałów i obiegu dokumentów;

    5) opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, i nadzorowanie jego realizacji;

    6) prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;

    7) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających, poszerzonych oraz kontrolnych postępowań sprawdzających;

    8) prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto, obejmującego wyłącznie:

    a) imię i nazwisko,

    b) numer PESEL,

    c) imię ojca,

    d) datę i miejsce urodzenia,

    e) adres zamieszkania lub pobytu,

    f) określenie dokumentu kończącego procedurę, datę jego wydania oraz numer;

    9) przekazywanie odpowiednio ABW lub SKW do ewidencji osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub, wobec, których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, na podstawie wykazu, o którym mowa w pkt 8.

    10. Zadania, o których mowa w ust. 1 pełnomocnik ochrony realizuje przy pomocy wyodrębnionej i podległej mu komórki organizacyjnej do spraw ochrony informacji niejawnych.

     

    § 23

     

    ZADANIA

    JEDNOSOBOWEGO STANOWISKA DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA

     I HIGIENY PRACY

     

Do zadań na Jednoosobowym Stanowisku do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy:

     1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy/służby oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy/służby;

     2) bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z   wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;

     3) sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy/służby zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników praz poprawę warunków pracy/służby;

4) przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy/służby;

5) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy i służby;

6) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy/w służbie oraz w  opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;

7) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy/w służbie, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby;

8) doradztwo w zakresie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy/służb;

9) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną  pracą/służbą;

10) doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy i służby, na których występują czynniki uciążliwe i szkodliwe dla zdrowia oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;

11) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewniania odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy/służby oraz właściwej adaptacji zawodowej pracowników i funkcjonariuszy;

12) współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy/służby w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników i funkcjonariuszy przed tymi czynnikami lub warunkami;

13) współpraca z laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działającymi w systemie państwowego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach;

14) współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami i funkcjonariuszami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników;

15) współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz zakładowymi organizacjami związkowymi przy podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy/służby oraz przy podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy/służby;

16) uczestniczenie w pracach, powołanej przez pracodawcę, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy/służby w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy/w służbie;

17) inicjowanie i rozwijanie na terenie jednostki różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy/służby oraz ergonomii;

18) kontrolowanie i doradzanie pracodawcy w zakresie przestrzegania przeciwpożarowych wymagań techniczno - budowlanych, instalacyjnych i technologicznych;

19) doradzanie pracodawcy w zakresie wyposażenia budynku, obiektu budowlanego lub terenu w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice;

20) dbanie o zapewnienie konserwacji oraz naprawy urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic w sposób gwarantujący ich sprawne i niezawodne funkcjonowanie;

21) doradzanie pracodawcy w zakresie zapewnienia osobom przebywającym w budynku,   obiekcie budowlanym lub na terenie, bezpieczeństwa i możliwość ewakuacji;

22) doradzanie pracodawcy w zakresie przygotowania budynku, obiektu budowlanego lub terenu do prowadzenia akcji ratowniczej;

23) zapoznawanie pracowników z przepisami przeciwpożarowymi;

24) ustalanie sposobów postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub  innego miejscowego zagrożenia;

25) branie czynnego udział w opracowaniu instrukcji bezpieczeństwa pożarowego dla obiektu budowlanego oraz aktualizowanie jej według potrzeb;

26) organizowanie próbnych ewakuacji (co najmniej raz na 2 lata w obiekcie przeznaczonym   dla ponad 50 osób będących jego stałymi użytkownikami, nie zakwalifikowanego do kategorii     zagrożenia ludzi ZL IV);

27) występowanie do osób kierujących pracownikami z wnioskiem o usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.

 
ROZDZIAŁ V
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE

 

§ 24

1. Kierownicy komórek organizacyjnych i policjanci lub pracownicy Policji pełniący służbę, lub zatrudnieni na stanowiskach samodzielnych, w terminie 30 dni od wejścia w życie regulaminu i zgodnie z jego postanowieniem, określą zakresy szczegółowych zadań realizowanych w komórkach organizacyjnych oraz zakresy czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk służbowych.

 

2. Kierownicy komórek organizacyjnych są obowiązani niezwłocznie zapoznać podległych

policjantów i pracowników z postanowieniem regulaminu, zakresem szczegółowych zadań

kierowanych komórek organizacyjnych.

ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

 

§ 25

Traci moc Regulamin Organizacyjny Komendy Powiatowej Policji w Oławie

z dnia 27 czerwca 2012 roku.

 

§ 26

 

Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

w porozumieniu :                                                                          

 

 

 

Komendant Wojewódzki Policji                                                                                                                     Komendant Powiatowy Policji

            we Wrocławiu                                                                                                                                                      w Oławie

   insp. Wojciech Ołdyński                                                                                                                               podinsp. Tomasz Morawiecki

           

Metryczka

Data publikacji : 09.10.2018
Data modyfikacji : 21.09.2023
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Oławie
Osoba udostępniająca informację:
Alicja Jędo KPP Oława
Osoba modyfikująca informację:
Wioletta Polerowicz
do góry